Θάλεια Κωστοπούλου DDS, MSc., Healthcare Mentor
Στην αισθητική οδοντιατρική που γνωρίζω λόγω ιδιότητας, είναι γνωστό ότι η ομορφιά και η αρμονία ταυτίζονται με τις ιδανικές αναλογίες του χρυσού αριθμού φ.
Οι αναλογίες του προσώπου και των μερών του ανθρώπινου σώματος, χαρακτηρίζονται αρμονικές όσο πιο πολύ τείνουν προς τον αριθμό «φ».
Τα άκρα μας, οι φάλαγγες των δακτύλων μας, οι αναλογίες του προσώπου μας, ακόμη και τα δόντια μας διέπονται από την χρυσή αναλογία, η οποία βάζει τη σφραγίδα της και στα δακτυλικά μας αποτυπώματα και στην έλικα του DNA. Είναι ο αριθμός της ομορφιάς και της καλαισθησίας.
Η μαγεία της αρμονίας!
Η ομορφιά της Δημιουργίας ξεδιπλώνεται παντού γύρω μας, αδιαμφισβήτητα. Αυτό που δεν είναι πάντα φανερό στα μάτια μας, είναι ότι αυτή διέπεται από αρμονικούς κανόνες, δηλαδή από μαθηματικά.
Ο μεγάλος αρχαίος μαθηματικός και φιλόσοφος Πυθαγόρας ήταν ο πρώτος που εισήγαγε τη «χρυσή αναλογία» που αντιστοιχεί στον άρρητο αριθμό 1,618 … και δίνει αρμονικές αναλογίες. Πολύ μεταγενέστερα, δόθηκε σ’αυτόν τον αριθμό το όνομα «φ», προς τιμήν του γλύπτη Φειδία, ο οποίος εφάρμοζε αυτή την αναλογία σε όλα του τα έργα.
Η τελειότητα του Παρθενώνα και η αρμονία που εκπέμπει, οφείλεται στο ότι είναι κατασκευασμένος με απόλυτο σεβασμό στον αριθμό «φ», οριοθετημένος από « χρυσά ορθογώνια».
Ο “μαγικός” αυτός αριθμός «φ» διέπει οτιδήποτε όμορφο στη φύση, ή, το ανθρώπινο μάτι είναι έτσι φτιαγμένο, ώστε να βλέπει ως όμορφο και αρμονικό ό,τι χαρακτηρίζεται από αυτή την αναλογία.
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι μελέτησε με πάθος τον «χρυσό αριθμό», όπως ο ίδιος τον ονόμασε, και τον εφάρμοσε στα έργα του.
Μία ενδελεχής μελέτη του πάνω στις αναλογίες του ανθρώπινου σώματος εμπεριέχεται στο σχέδιό του, του Ανθρώπου του Βιτρούβιου , όπου οι σχέσεις μεταξύ των μελών του σώματος είναι σύμφωνα με τη «χρυσή αναλογία». Το έργο του, η Τζοκόντα, υπόκειται τέλεια στον κανόνα των «χρυσών ορθογώνιων», που είναι εφαρμογή του αριθμού «φ».
Και ο “ χορός των αριθμών” συνεχίζεται από τις σπείρες του όστρακου του ναυτίλου, μέχρι τις σπείρες του γαλαξία, και από τις δίνες του νερού μέχρι την κίνηση του τυφώνα.
Η χρυσή αναλογία φ εμφανίζεται και σε να άλλο εντυπωσιακό παιχνίδι της φύσης με τους αριθμούς, την «Ακολουθία Φιμπονάτσι».
Οι «αριθμοί Φιμπονάτσι» είναι μία ακολουθία σύμφωνα με την οποία κάθε νέος αριθμός προκύπτει από το άθροισμα των δύο προηγούμενων αριθμών: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144…………
Ο λόγος δύο διαδοχικών αριθμών, όσο προχωρά η ακολουθία, τόσο πιο πολύ προσεγγίζει τον «χρυσό αριθμό φ».
Είναι θαυμαστά τα ατελείωτα παραδείγματα στη Φύση όπου η Ακολουθία Φιμπονάτσι εφαρμόζεται με ευλάβεια. Την συναντούμε τόσο στον κόσμο των φυτών, όσο και στο ζωικό βασίλειο. Την συναντάμε στη διάταξη των φύλλων πάνω στους μίσχους, όπως στο κουκουνάρι και στις πευκοβελόνες, στα πετάλων των λουλουδιών και στους σπόρων τους, στο φλοιό του ανανά, στο κουνουπίδι και στο μπρόκολο και σε άπειρα άλλα παραδείγματα.
Αυτός είναι ο ιδανικός τρόπος της φύσης να αξιοποιεί τον μέγιστο διαθέσιμο χώρο και να προβάλλει όλα τα μέρη του φυτού στον ήλιο, όσο γίνεται περισσότερο.
Στο ζωικό βασίλειο η «Ακολουθία Φιμπονάτσι» εμφανίζεται στις σπείρες του ναυτίλου και του σαλιγκαριού και στον ιστό της αράχνης. Επίσης στα μελίσσια, ο πληθυσμός των εργατριών μελισσών σε σχέση με τους κηφήνες, αναπτύσσεται με βάση την Ακολουθία Φιμπονάτσι, και ο λόγος τους τείνει στη « χρυσή αναλογία».
Τελικά η Φύση υπόκειται στη μαγεία των αριθμών, ή οι αριθμοί εκφράζουν τη μαγεία της Δημιουργίας; Το σίγουρο είναι ότι όλα διέπονται από οικουμενικούς κανόνες, γιατί η ουσία τους είναι κοινή!
Φαίνεται πως δίκαια ο αριθμός φ χαρακτηρίζεται ως η «Θεία Αναλογία».